Wijn en Spirits in NL tot 2016

Wijn en Spirits in NL tot 2016: bubbels zijn niche!

 

champagne-toast2VINEXPO laat sinds 11 jaar onderzoek verrichten door het IWSR,International Wine and Spirit Research,naar wereldwijde consumptie met vooruitzichten voor de aankomende 5 jaren. In 2011 was Nederland: Het 12e grootste land naar wijnconsumptie. Het 4e grootste land naar wijnimport. Het 6e grootste land naar roséwijnconsumptie. Het 6e grootste land naar de consumptie van jenever/gin. Tussen 2007 en 2011 bedroeg de consumptie van wijn 39,98 miljoen kisten van 9 liter, ofwel 480 miljoen flessen, een stijging van 1,57%.

De wijnconsumptie bleef in 2011 en 2012 toenemen met 2,6%, maar zal naar verwachting afnemen met 1,26% tussen 2012 en 2016 onder invloed van de verhogingen van de BTW en accijnzen, die doorwerken op de prijs per fles. De totale stijging van de wijnconsumptie, genomen over tien jaar (2007-2016), zal dus licht toenemen met 2,96%.

 

De consumptie van mousserende wijnen vormt een interessante nichemarkt

Tussen 2007 en 2011 nam de consumptie van mousserende wijnen toe met 32,29%, een gemiddelde groei van 6% per jaar. De VINEXPO/IWSR-studie voorziet dat deze groei tussen 2012 en 2016 zal doorzetten (+8,5%), voornamelijk vanwege toenemende populariteit van vooral de Italiaanse mousserende wijnen.

 

Rosé en witte wijn winnen aan terrein ten koste van rode wijn

De consumptie van wijn in Nederland verloopt redelijk harmonieus. In 2011 was rode wijn goed voor 47,7% van het marktaandeel, witte wijn voor 40,4% en rosé voor 11,8%. Tot 2016 zal het aandeel rosé en witte wijn licht toenemen, terwijl het aandeel van rode wijn verder blijft afnemen.

 

Een meer selectieve manier van consumeren

In 2011 bedroeg de marktwaarde van wijn in Nederland $2,71 miljard. In tien jaar tijd zal het omzetcijfer van wijn sneller stijgen (+4,31%) dan de wijnconsumptie zelf (+2,96%). Dit is vooral te wijten aan de verhoging van de BTW en de accijnzen, maar zeker ook door de consument zelf, die steeds vaker kiest voor wijnen uit een hoger prijssegment.

De verkoop van wijnen die meer dan $10 per fles kosten, zal met 16,5% toenemen tussen 2011 en 2016, dit terwijl de verkoop van flessen tussen de $5 en $10 slechts zal toenemen met 3,77%. In dezelfde periode zal de verkoop van wijn die minder dan $5 per fles kost, met 1,28% afnemen.

 

Steeds meer verschillende wijnleveranciers

Met meer dan 13,13 miljoen 9-liter kisten, blijft Frankrijk veruit de grootste wijnleverancier voor Nederland. Een op de drie verkochte wijnen in Nederland is afkomstig uit Frankrijk. Tegelijkertijd neemt de import van wijnen uit andere landen ook toe, ten koste van de Franse wijnen. Zo groeide tussen 2007 en 2011 de import van wijn uit Spanje met 11,74%, Italië met 16,6% en Chili met 47,91%.

 

Consumptiedaling van gedistilleerd zet door

De consumptie van gedistilleerd nam tussen 2007 en 2011 af met 2,13% en volgens de vooruitzichten van de VINEXPO/IWSR-studie zal er tussen 2012 en 2016 opnieuw een afname (-3,76%)  zijn. Tussen 2012 en 2016, zal de consumptie van likeuren echter gestaag groeien (+1,82%), evenals die van rum (+1,1%), wodka (+5,81%) en Bourbon (+15,68%), terwijl de grootste dalers brandy,  Scotch whisky en gin (-20,17%) zullen zijn. Nederland is wel het 6e consumptieland voor gin.

 


Rubriek(en):
Archief

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl