DC1

Positief Denken

Willem Wittebol verslaat de lessen van de WSET Benelux Diploma Course, cursusjaar 2010. Daar zit je dan, maandagochtend vroeg in Meerle, België. Voor je staan Sybille Troubleyn en Frank Smulders. Naast je zitten nog 19 leergierige “wijnofielen” om te beginnen aan het eerste onderdeel van de W.S.E.T. Diploma Course. Velen van ons zitten “in de wijn”. Anderen hebben een grote passie voor vergist druivennat, naast hun vaste baan als bijvoorbeeld makelaar of stamcelbioloog. Allemaal hebben we één doel voor ogen: het behalen van de zwaarst mogelijke wijnopleiding die in de Lage Landen te behalen is.

 Voordat je kunt beginnen aan deze opleiding moet je jezelf al bewezen hebben door een Engelstalig examen af te leggen. Enfin, de ochtend begint en Meester Frank begint zijn relaas (in het Engels uiteraard) over het wel en wee in de wondere wereld van zakelijk handelen in wijn. De eerste unit, van de zes die behaald moeten worden, gaat geheel over “brands, global marketing en global companies”.Heel veel droge stof die afgewisseld wordt met welkome koffiepauzes en de lunch. Onze enige Master of Wine heeft een boeiende manier van vertellen, daardoor is de stof zelfs draagbaar en interessant geworden. In de namiddag komt er dan eindelijk wijn in de glazen om ons weer even terug op aarde te plaatsen. Proeven en proefnotities maken, die wereldwijd begrijpelijk zijn en die emoties buiten beeld plaatsen. Blind wijnen beschrijven en beoordelen blijft zeer moeilijk. Gelukkig weten we dat we nog aan het begin staan van wat we allemaal nog moeten leren.

 

Frank Smulders vertelt ons dat we elke wijn positief en objectief moeten benaderen, op een schaal van alle wijnen die op de wereld verkrijgbaar zijn. Van een Pinotage tot een Cheval Blanc 2009. De eerste wijnen in het glas tonen ons hoe je kwaliteitsverschillen kunt beoordelen, van Zinfandel via Blaufrankisch naar Barolo. De restjes van de flessen komen tijdens het diner op tafel dat uitstekend geregeld is op de leslocatie, als ook de overnachtingen en het ontbijt. De volgende dag verschijnt iedereen weer fris en monter om de unit af te maken. Nog meer sheets over internationale wijnondernemingen en prijsopbouw volgen. In de middag komen er weer wijnen op tafel en die beschrijven we zo kort en bondig mogelijk. Iedereen maakt er een mooie notitie van en is zeer te spreken over de kwaliteit, tot lichte ontsteltenis van onze meester. Gisteren waren we kritischer en vandaag vliegen de lofuitingen over tafel. Frank Smulders merkt lachend op dat we de wijn nu vanuit een positief standpunt hebben bekeken.

 

Daar kan hij goed om lachen, nadat hij verteld heeft dat alle zes wijnen van de grootste producenten ter wereld afkomstig zijn. Verbaasd constateren we dat deze kwaliteit te koop is voor tussen de 5 en 7 euro in de supermarkt. “Wij” wijnliefhebbers halen graag onze neus op voor La Tulipe of Montana Sauvignon Blanc uit Nieuw-Zeeland, maar Frank Smulders zet ons weer met beide benen op de grond. Objectief en positief een wijn beoordelen blijft een mooi streven.Over een maandje gaan we naar Duitsland voor de lessen over wijnbouw en vinificatie aan de universiteit van Geisenheim. Daarvoor krijgen we een VDP proeverij zodat we zelf ook de kwaliteit van de jaargang 2009 kunnen beoordelen. Vermoedelijk zullen we daar meer proeven dan de afgelopen twee dagen en de lesstof zal nog taaier zijn, maar daarover later meer…

 Willem Wittebol, Student Diploma Course

 

 

 


Rubriek(en):
Interviews

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl