Douglas Green

Douglas Green

 

za 072kl‘This is my land, I was born and raised here’. Jaco Potgieter, wijnmaker van Douglas Green, wijst om zich heen naar de semi-desert van de Karoo. ‘I has rained in the past year more than in last hundred years. It should be a lot dryer’. Voor een woestijn is het landschap om ons heen overdadig groen, gelardeerd met paarse bloemetjes. Het oogt bijna een beetje abstract, deze uitbundige groene begroeiing op een plek waar je dat niet verwacht. ‘Normally it is not like this’. Potgieter blijkt een excellente uitkijker te zijn voor het wildlife wat hier rondloopt.

Hij heeft oog voor detail, een eigenschap die bij het wijnmaken van pas komt. ‘things have changed a lot in South African winemaking. Twenty years ago I worked for a German winemaker . Not one wine rested on the lees. We started with it and now it is common practice’.

 

Later in de auto memoreert Potgieter nog de tijd dat de verkeerspolitie in Zuid-Afrika minder alcohol controles hield ‘I know in France it had a great impact on alcohol consumption. Over here it has a impact on social life. People stay at home. When you go out you can hardly drink’. Zuid Afrikaners houden van wijn, dat is min of meer historisch met de paplepel ingegoten. De Franse Hugenoten brachten hun liefde voor het product mee naar Zuid-Afrika en het duurde niet lang eer ze de eigen wijnstokken in de buurt van Franschhoek aanplantten, daar waar de grond hen herinnerde aan het terroir in Frankrijk.

za 097

We zijn inmiddels drieënhalve eeuw verder. De wijnbouw in Zuid-Afrika heeft een grote vlucht genomen en het land staat bij de top tien van grote producenten. De Apartheid is voltooid verleden tijd en de werkers in de wijngaarden worden niet meer in natura uitbetaald. Het Fetal Alcohol Syndrome waardoor nieuwgeboren door het alcoholgebruik van hun moeder kampten met abnormale gezichtskenmerken en mentale retardatie, werd daarmee ook uitgebannen.

 

Zuid-Afrika staat nu voor een nieuwe uitdaging. Door de tegenvallende Europese oogst en valuta en logistieke problemen in andere Nieuwe Wereld landen, zou Zuid Afrika in het openvallende gat kunnen springen. Ziet Jaco Potgieter daarin een rol voor Douglas Green weggelegd? ‘Maybe. The idea behind Douglas Green is to make commercial wines with a recognisable style and quality each year. People like that. So if necessary, we are ready to fill the gap ’.

 

Geschiedenis

Oprichter Douglas Green was een wijnprofessional. Hij studeerde begin negentiende eeuw in Elsenburg in Zuid-Afrika, was een gekwalificeerd wijnmaker en oogstte bewondering voor zijn fijne smaak en talent om te proeven. Green begon zijn bedrijf met de aankoop van ‘Stukvat’ – een drankbedrijf in Paarl – en hij is dan de eerste echte Zuid-Afrikaanse wijnkoopman. Het was risicovol en onconventioneel in zijn tijd, maar hij keek verder dan alleen het gebied waar hij woonde en haalde zijn druiven en wijn van meerdere wijnstreken in Zuid-Afrika. Vanaf 1942 werd zijn label bekend omdat de consumenten van de smaak van zijn wijn hielden en vooral ook omdat deze consistent was en niet elke keer wisselde.
 Marketing

za 070Bij de winery van de Douglas Green in Wellington staat Jacques Roux klaar. Hij is marketing director van Douglas Green en valt meteen met de deur in huis. Ze hebben het label veranderd, iets waar Joke Holster van Intercaves/Vos & Partners bepaald niet blij mee is. ‘Ze doen het altijd veel te snel. Het moet wel herkenbaar blijven voor de consument’. Onderzoek in Nederland heeft uitgewezen dat consumenten het label herinneren en vaak niet eens weten wat voor druivensoort er is gebruikt of waar de wijn vandaan komt. Tja, en als dan het label veranderd wordt…dan heb je een probleem. Waar moet je dan naar vragen? Roux heeft daar een andere mening over: ‘We did research in the UK and South Africa and our label was recognised as old fashioned and considered a brand for cheap wine’. Het bedrijf toog naar de ontwerptafel en legde bij het nieuwe label het accent op de zeventig jaar oude familieroots van de Douglas Green winery. In Kaapstad leeft nog een zoon van Douglas Green en na een gesprek met hem werd een citaat prominent op het backlabel gezet. Een getekende oude truck waar vroeger mee geoogst werd, kreeg een plek op het frontlabel. Dit moet de authenticiteit benadrukken. De handtekening van Douglas Green, al aanwezig op het oude etiket, is groter neergezet op het nieuwe label. Het team in Zuid-Afrika is ervan overtuigd dat dit label gaat werken.

 

De wijnen

In de Karoo had Jaco Potgieter de pinotage al laten proeven. Lichtelijk fronsend werd het glas in de semi-desert geheven, want pinotage is niet echt een voorkeursdruif. Gelijk moest de mening herzien worden. Wat een sap, wat een fruit. Eigenlijk onherkenbaar als pinotage. ‘we keep the cap wet, that is the thing that will prevent a rubber taste. And I keep it long on the lees. Fermentation happens cold’. Potgieter deelt de pinotage ‘treatment’ met Niël Groenewald van Bellingham. Ze kennen elkaar goed omdat ze beiden deel uitmaken van de DGB groep. Douglas Green heeft drie wijn ‘takken’: de Vineyard creations, de Blends en de Reserves. In Nederland liggen ze bij de Mitra voor respectievelijk ruim vijf, zeven en negen Euro. De druiven voor de wijnen halen ze uit verschillende streken. Het Zuid Afrikaanse wijngaard areaal is groot en uitgebreid met ruim 110.000 hectare en het is ondoenlijk om de druiven naar één perscentrum te brengen. Vandaar dat Douglas Green werkt met 6 Production Cellars. ‘That is why I know all bout the South African traffic. I travel constantly to monitor the vineyards and visit the cellars’. Potgieter laat de shiraz met 7 % viognier proeven. De shiraz komt uit Robertson en de viognier uit Swartland. Niet alleen een multi-varietal maar een multi-region wijn. De pinotage rosé is ‘very popular, with strawberry and a lot of colour’. Potgieter legt uit dat ze rosé aanpassen aan het exportland. De kleur blijft hetzelfde, maar het suikergehalte kan verschillen. Daarnaast, zo vertelt Potgieter, houden ze rekening met het alcoholgehalte per land in verband met de accijnzen.

douglas label

Douglas Green maakt ruim twintig soorten wijn. Niet alle wijnen worden hier besproken. Op de website van Douglas Green staan alle wijnen genoemd met  informatieve beschrijvingen. Bij de instapwijnen worden ‘staves’ gebruikt voor de houtlagering. Het is opvallend dat de chenin blanc, die het zo goed doet in Zuid Afrika, op veel plekken wordt gerooid en wordt vervangen door sauvignon blanc.  Potgieter geeft toe dat sauvignon blanc in Zuid-Afrika niet zo eenvoudig is ‘if we want to avoid too much tropical hints, we have to harvest early and then it is too green’. Het is dus zaak om de sauvignon blanc op die plek aan te planten waar de druif zich in relatieve koelte zich goed kan ontwikkelen. Gelukkig heeft Zuid-Afrika voldoende terroir voor de diverse druivensoorten.

 

De non-oaked chenin blanc is fris en ‘crispy’ met een zoete hint. Jaco Potgieter legt uit ‘we pick them not to ripe in the morning, then a cool fermentation and 40 days on the lees’. De resultante van dit alles geeft een licht zoetje, bij velen populair overigens. De honderd procent chardonnay met een nieuwe wereld vanilla touch is opgevoed met ‘staves’ en dat wordt gewoon verteld en op de website vermeld. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

 

Bobbejaans

baviaanPotgieter haalt bij de tasting alle rode wijnen uit de ijskast ‘it is so much nicer when you drink them slightly cooled’. Het maakt inderdaad behoorlijk verschil uit, de pinotage en cabernet sauvigon worden door het koelen frisser en strakker terwijl het fruit blijft. Een goed advies. Jaco Potgieter vertelt dat de Douglas Green winery zo’n zes miljoen flessen per jaar maakt en dat is niet gering. Hij moet alle zeilen bij zetten om een jaarlijkse consistentie te bereiken. Potgieter liet zich kennen als een zeer aimabele man die op een kilometer afstand een antilope weet te herkennen en de rijpheid van een druif in zijn ooghoek kan beoordelen. Later met Potgieter in zijn auto op weg naar het vliegveld vanuit Wellington, rijden we bijna tegen twee wel erg grote bobbejaans op. ‘Did you see that?’ Zuid Afrika verveelt nooit en blijft verbazen.

 

Charlotte van Zummeren

 

De wijnen van Douglas Green zijn in Nederland te koop bij Mitra Slijterijen www.mitra.nl

www.douglasgreenwines.com

Foto: Jaco Potgieter, uitzicht vanuit DGB, label, vineyards en actieve bobbejaans

 

 


Rubriek(en):
Archief

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2021 | Winebusiness.nl