Fly KLM en drink bewust wijn

Luchtvaart en wijn is een groter item dan menigeen denkt. Het gaat om veiligheid zult u zeggen, dat is nummer één. Dat klopt, maar de inflight services zijn een goede tweede. Op internet circuleren meerdere lijsten met daarop namen van luchtvaartmaatschappijen die de beste rode resp. witte wijn schenken. Vanzelfsprekend, want bijna iedereen kent het genoegen van een glaasje wijn aan boord

Toen de KLM een paar jaar geleden de alcoholische versnaperingen uit de Europese vluchten haalde, was het protest zo groot dat de Koninklijke snel terug kwam op haar besluit. Dat prijsvechters over gaan tot betaalde drankjes is tot daar aan toe, maar onze nationale trots moet gewoon blijven schenken, zoveel is duidelijk. En schenken doet de KLM. De hoofd inkoper van de KLM moet per jaar voor meer dan 20 miljoen passagiers wijn inkopen. Dat komt jaarlijks neer op:

– 4,5 miljoen flessen wijn voor Economy Class
– 450.000 flessen wijn voor World Business Class
– 100.000 flessen wijn voor Europe Business Class
– 200.000 flessen mousserende wijn en champagne- 30.000 flessen port
en 15.000 flessen dessertwijn

Dat is nogal wat en dit maakt de KLM een gewilde partner voor vele importeurs want de luchtvaartmaatschappij biedt een goed podium en herkenbaarheid bij een groot publiek. Toch zullen het alleen de experts zijn die de hand van de verschillende importeurs zullen herkennen in de wijnen. Aan de reclame voor de wijnen doet de KLM namelijk niet of nauwelijks. Via de KLM site was het in het verleden soms mogelijk wijnen uit de Businessclass te bestellen, maar dat was het wel zo’n beetje. Tót 1 juli van dit jaar. In de World Businessclass worden in de maanden juli en augustus zes wijnen geschonken waaraan de KLM grote aandacht geeft. Een aparte brochure in het persoonlijk overhandigde menu, genaamd Passion for Wine, legt uitgebreid de zes wijnen uit – alle zes duurzaam en verantwoord gemaakt – én verwijst naar een website http://www.passion-for-wine.com/ waar nog meer uitleg is. Ook kan er via het inflight-entertainement systeem naar een film gekeken worden waar de zes wijnbedrijven zichzelf presenteren. Het maken van dit filmpje in verschillende continenten bleek een moeilijke klus met hoofdpersonen die zeer veel reizen. Zo moest Sir George Fintonich van het Nieuw-Zeelandse Villa Maria in verband met de deadline tussen twee reizen door om half zes ’s-ochtends opdraven om te filmen. Hij is dan ook de enige die niet met een glas wijn in zijn handen staat. Zo kon de filmrol op tijd worden ingeleverd en is nu dus twee maanden te zien via het persoonlijk scherm in zowel de World Business als Economy Class.

De betreffende wijnen van resp. Cono Sur, Domaine de la Clapière, Weltevrede, Villa Maria, Casa Silva en Domaine du Tariquet zijn daarnaast gewoon in de winkels verkrijgbaar en daar te herkennen aan een helderblauwe neckhanger. Via diverse kanalen, Facebook en  en wijnglossy Winelife bijvoorbeeld, zijn er ook nog consumenten winacties. Al met al een brede campagne van de KLM voor haar wijnen.
Toch is dit niet geheel onverwacht.

De kenner zal achter de wijnen het beleid van importeur Groupe LFE herkennen, een importeur die binnen de Nederlandse wijnwereld op grote hoogte staat op marketinggebied. Deze actie is een topper van jewelste en dat de wijnen stuk voor de stuk de moeite waard zijn, spreekt natuurlijk voor zich. Enjoy your flight!

Charlotte van Zummeren

De wijnen:

–       Organic sauvignon blanc 2012 van Villa Maria uit Nieuw-Zeeland

–       Gros-manseng chardonnay 2012 van Domaine du Tariquet uit Frankrijk

–       Viognier Cuvée Colchaqua 2012 van Casa Silva uit Chili

–       Jardin de Jules 2012 van Domaine de la Clapière uit Frankrijk

–       Single Vineyard Pinot Noir 2011 van Cono Sur uit Chili

–       Ouma se Wyn 2012 van Weltevrede uit Zuid-Afrika


Rubriek(en):
Columns

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu