Interview met Joke Holster van De Monnik Dranken

De van oorsprong Haagse Joke Holster heeft een mooie locatie voor het interview uitgekozen, het restaurant ligt midden in het groene hart. Amsterdam is op deze avond vol herdenking niet echt een optie, vandaar de gang naar het groen. Tante Koosje, zo heet het restaurant in Loenen aan de Vecht, heeft prachtige gerechten en een uitgelezen wijnkaart. Wine & Food horen bij een wineprofessional en zeker bij de Bourgondisch aangelegde Holster. Als je een top 50 zou moeten samenstellen van de belangrijkste wijnmensen in Nederland, zou Holster daar hoog in eindigen. Haar carrière leidde langs diverse importeurs in verschillende functies, terwijl dit in den beginne niet bepaald het geplande pad was.

Frans

Al in de laatste twee klassen van de lagere school leerde zij Frans. Gedurende haar middelbare schooltijd ging zij met haar ouders regelmatig op vakantie naar Frankrijk. En zo werd de Franse taal de toekomst. ‘Na mijn VWO heb ik een HBO opleiding Frans en Nederlands gedaan’. Hierna stond zij acht jaar voor de klas. Het bloed kroop echter waar het niet gaan kon, dus toen het toenmalige La Francaise d’Exportation – LFE – een advertentie plaatste voor een directiesecretaresse die het Frans beheerste, was de keuze snel gemaakt en Holster vertrok naar Maartensdijk. Dit was nog in de tijd dat de telexen ratelden en de elektrische typemachines langzaamaan vervangen werden door computers.

De vineuze en culinaire exponenten van la douce France waren voor Joke Holster een welkome aanvulling op de taalkennis. Dus toen de wijnkoper van La Francaise d’Exportation een assistent-wijnkoper zocht, kwam zij daarvoor in aanmerking. Dit was het begin van nog meer reizen naar en in Frankrijk en deze nieuwe functie paste haar als een oude jas. ‘Het waren vier prachtige jaren. Sopexa bood vervolgens een mooie functie aan om Franse wijn te promoten en dat was ook wel weer aanlokkelijk.’ Sopexa resideerde toen nog met vijftien mensen in Den Haag, inmiddels bestaat er geen Nederlandse vestiging meer. Met Hubrecht Duijker maakte Holster in opdracht van Sopexa een televisieserie over de wijngebieden aan de Franse Middellandse Zee. ‘Het was vooral leuk doordat er budget was om Franse wijn in Nederland te promoten. En Hubrecht is een leuke reisgenoot.

Pernod Ricard

Na Sopexa meldde Pernod Ricard (PR) zich. PR had een kantoor in Tilburg-Noord en van daaruit ging Holster marketing voor gedistilleerd, verkoop van wijn aan de horeca en export van gedistilleerd doen. ‘In die tijd heb ik mijn vinologenopleiding gehaald. De verkoop van wijn aan Horeca was niet echt mijn stiel. Veel werk voor weinig volume. Voor de export van het gedistilleerd reisde ik de halve wereld over. Heel veel geleerd in die tijd.’ In de zes jaar bij PR ging zij voor het eerst samenwerken met Robert Handjes, later ook weer haar collega. In de vorm van Baarsma’s Wine Excel kwam de mogelijkheid om op grote schaal wijn in te kopen. Zodoende ging Holster bulk inkopen vanuit het kantoor in Zaandam. Ook hier weer veel reizen, maar ook wijn blenden en geschikt maken voor de Nederlandse markt.

Dirkzwager

Na Wine EXcel stond Dirkzwager voor de deur. Onderdeel van het bedrijf waren o.a. Vos & Partners, verkoop aan de horeca, en Intercaves, de retailtak. Holster ging voor beiden wijn inkopen en werd hoofd van de marketing. Uiteindelijk heeft zij hier, op een gegeven moment ook weer met Robert Handjes, tien jaar gewerkt. Het is alom bekend dat Dirkzwager een jaar geleden failliet is gegaan. Dit heeft grote consequenties gehad voor vele van de medewerkers. Het faillissement heeft daarnaast een wijdverspreid effect gehad op diverse bedrijven die met Dirkzwager samenwerkten. Holster wil er niet veel over kwijt, maar het is duidelijk dat zij zich het lot van de medewerkers – de donkere tijding kwam voor de hecht samenwerkende collega’s als donderslag bij heldere hemel – die niet aan de bak zijn gekomen, aantrekt.

Twente: De Monnik Dranken

De horecatak van Vos & Partners en de vele huizen die daarbij hoorden zijn overgegaan naar Walraven|Sax. Het grootste deel van de portfolio ging over naar De Monnik Dranken (DMD), een bedrijf dat samenwerkte met Dirkzwager. Sinds een klein jaar is Holster – en ook Handjes – in dienst gekomen bij DMD. ‘Dit bedrijf is een warm bad’. Als category brand manager wijn van DMD zet zij haar activiteiten voort. Trots als een pauw is zij op de nieuwste aanwinst Alvi’s Drift uit Zuid Afrika en Lorgeril uit Zuid-Frankrijk. Ook Lafite Rothschild, dat al sinds jaar en dag bij Intercaves zat, is na lang beraad – het besluit is pas onlangs genomen – tot haar grote vreugde mee overgegaan naar DMD. Holster koopt in met beleid. ‘Er zijn voor mij 3 type wijnen om in te kopen: het eerste type zijn wijnen die zeer toegankelijk zijn, soepel, veel fruit en een licht zoetje. Het tweede type wijn, is een wijn om van te genieten, een wijn met een verhaal. Dit is een wijn waar de wijnmaker, de appellation en de druivensoort(en) een belangrijke rol spelen. Het derde type wijn zijn de toppers, wijnen waar de prijs geen rol speelt. De wijnen die je maar zelden in je leven proeft. Dat is het topje van de wijnberg.’

Tante Koosje

Het alerte en warme personeel van Tante Koosje is pro actief naar de klanten en zet vriendelijk de spijzen op tafel. Op een gegeven moment wordt de muziek – die al zeer zacht stond – uitgezet en trekt het personeel zich terug. De ene na de andere tafel realiseert zich dat het bijna acht uur is en iedereen is ruim 2 minuten stil. Een mooi en indrukwekkend moment in een etablissement met 60 couverts.

Voor bij de kaas zoekt Holster een mooie witte Rhône uit. Een medewerkster merkt op ‘ik zie dat u een wijnliefhebber bent’. Ze zou eens moeten weten, Holster is een wine professional pur sang.

 

Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Interviews

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu