KVNW Symposium 2019 | Wijnperspectief

In een industriële evenementenfabriek, De Fabrique in Utrecht, organiseerde de KVNW een symposium over wijnperspectief. De toekomst van wijn gaat iedereen in de branche aan, dus de opkomst was overweldigend. De ochtend was gereserveerd voor de wijnhandel, in de middag waren ook journalisten en andere professionals zoals educators welkom.

De Fabrique is een bijzondere locatie, in vroeger tijden een echte fabriek, nu een historische evenementen locatie met karakter en  perfecte catering op maat. Parkeerwachters wezen iedereen een plek, de hostesses gaven een badge waarop achterop het programma stond. In de lunchzaal stonden diverse houten kratjes opgesteld met verschillende soorten broodjes in papieren zakken met een plastic inkijkje. Water kon je zelf tappen en personeel liep langs met koffie en thee.

De hal waarin de sprekers spraken was bijna volledig gevuld. Een team achter de desk zorgde voor de juiste belichting en dat het visuele programma vloeiend liep. Want de materie ging diep vandaag, enige visuele verluchtiging deed goed.

Juan Park van Wine Intelligence lichtte toe dat de groei van wijnverkoop in het westen stabiliseert of afneemt en dat vooral ouderen boven de 60 de meest consumerende groep zijn. Jongeren zijn een groep die open staan voor alternatieve verpakkingen als blik. Opvallend was ook dat organic wijn niet erg populair is, waarschijnlijk door de vermeende hogere prijzen. Wijnen die prijzen hebben gewonnen scoren hoger (vandaar dat er zoveel competities zijn, Red.)

Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org schetste een e-commerce wereld waarin de digitalisering alom aanwezig zal zijn. Denk aan ingesproken boodschappenlijstjes en augmented reality, waarin je het gevoel hebt dat je door een winkel loopt, maar gewoon achter de PC zit.

Prof.dr. Ir. Kitty Koelemeyer van Nyenrode ging voort op dit item. Het hele concept winkel staat onder druk. Straks leven we in een wereld waarin alles met alles is verbonden en daarnaast ook alles vanuit de hele wereld kan worden thuisbezorgd. Het bestellen hoef je niet eens thuis te doen, dat kan dan ook bijv. een über taxi of in een winkel zonder personeel. De Supply Chain die Koelemeyer tekende, biedt een toekomstperspectief die ver staat van de huidige realiteit. Maar het komt er wel aan.

De sprekers erna praatten over food & beverages trends, klimaatveranderingen en Nederlandse wijn. Ivm andere afspraken én omdat dit moest opgeschreven, is daar geen verslag van.

De Nederlandse wijnwereld vond het hartstikke leuk elkaar te zien, het leek wel een heuse reünie. Dat gaat voor velen boven een augmented reality meeting room. Gelukkig zou je bijna zeggen.

Goed georganiseerd door de KVNW!

Onderstaande kwam later middels een persbericht van de KVNW:

(…)

Trends wijnconsumptie

Volgens het internationale onderzoeksbureau Wine Intelligence neemt de consumptie in landen waar wijn een stevige positie heeft, licht af. Daarentegen zit er groei in wijnconsumptie in landen waarin de wijncultuur nog jong is. Onder invloed van het groeiende bewustzijn van een verantwoorde en gematigde alcoholconsumptie staan consumenten meer open voor varianten met minder alcohol. Het onderzoek toont aan dat men in Nederland bewuster met wijn omgaat; het aantal momenten waarop wijn wordt gedronken, neemt af. Ruim een derde van de consumenten heeft een belangstelling voor wijnen met een lager alcoholpercentage.

Verder is het groeiende aantal ouderen en daarmee het welvaartsniveau sterk van invloed op de wijnconsumptie.

De trends uit het onderzoek worden bevestigd door spreker Hans Steenbergen, hoofdredacteur van Food Inspiration. Hij signaleert een trend naar, zoals hij noemt; ‘vernulling’. Wijn met minder alcohol, maar ook meer groentes en minder vlees of biologisch vlees. Verder zijn consumenten volgens Steenbergen meer en meer geïnteresseerd in kennis over de herkomst van de producten en de lokale beschikbaarheid daarvan.

De KVNW zet in op de verkoop en ontwikkeling van wijn die op een verantwoorde wijze deel uitmaakt van een plezierige en gezonde lifestyle. De branche onderzoekt actief varianten van wijn met een lager alcoholpercentage. De voorlichting aan de consument over verantwoorde wijnconsumptie is één van de activiteiten waar de KVNW de komende jaren stevig op inzet.

(…)

 

ChvZ

KVNW

Foto: @DeFabrique

De Fabrique


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu