Moet & Chandon: the bigger the better?

Moet & Chandon: the bigger the better?

 

moet‘Vijf keer stopte Napoleon voor de deur bij zijn grote vriend Jean-Remy Moet en dronk een glas alvorens hij op weg ging naar een van zijn veldslagen. Een keer reed hij de deur voorbij en nam genoegen met een glas bier: het werd zijn Waterloo’. Aan het woord is Stanislas Rocoffort de Vinniere, sinds 2006 Ambassadeur van Moet & Chandon, het grootste champagnehuis gevestigd in Epernay. ‘Anekdotes rondom ons champagne merk zijn er in overvloed ‘, voegt Roccofort de Vinniere hier lachend aan toe.

 

Tijdens een sprankelend samenzijn in Hotel The Grand in Amsterdam, gaf Moet & Chandon, est 1743,  in samenwerking met PR-buro Vandennoth & Company dinsdag 25 april een kijkje in haar keuken. Rocoffort de Vinniere, via zijn moeder een directe afstammeling van de Chandon-familie, is speciaal ingevlogen voor de proeverij van 12 vin clairs.

 

De champagne appellation is klein. Met 34.000 hectare omvat het gebied een kwart van de 120.000 hectare oppervlakte wijngaarden van Bordeaux. De grond is schaars en kostbaar; een hectare kost 1 miljoen euro. Een kleine 40% is beplant met pinot noir, vnl Montagne de Reims, 32% met pinot meunier, vnl. Vallee de la Marne, en 29% met chardonnay uit Cotes des Blancs. Moet & Chandon bezit 1150 hectare. Daarnaast heeft het huis meerjaren-contracten met wijnboeren die verspreidt zijn over de gehele champagne-regio.

 

Motto

Credo nr. 1 van Moet et Chandon is ‘Bigger is better’, zegt Stanislas. En deze uitspraak doet het huis eer aan want bij Moet & Chandon gaat alles over grote getallen. Jaarlijks produceren ze maar liefst 31 miljoen flessen en meer dan 100 mlj flessen liggen in de kelders op voorraad. Moet heeft met 1000 druivenverbouwers contracten en huurt jaarlijks 3000 druivenplukkers in. Het most van 6000 verschillende percelen vormt de basis van de nieuwe brut champagne

 

De signature van de wijnen van Moet & Chandon is: fruit. Rocoffort de Vinniere: we zoeken naar fraicheur en rijpheid in de wijn. We zijn het eerste champagnehuis dat sinds 1966 gebruik maakt van stainless steel om oxydatie uit te sluiten. Onze zoektocht naar fruit en optimale rijpheid gaat ver. Tijdens de oogst van 2011 stuurden we na één dag alle plukkers naar huis om de druiven drie extra dagen te laten rijpen’. Deze beslissing kostte het huis een half miljoen euro.

 

De natuur levert ieder jaar een eigen stijl druiven af. Een Brut Champagne heeft ieder jaar dezelfde stijl en moet constant zijn. Een fles in New York moet hetzelfde smaken als in Amsterdam. Daardoor is de blend ieder jaar anders. Het ene jaar is rijpheid nodig, het andere jaar mineraliteit of zuren. ‘Daarom is het prettig dat we over een groot en zeer divers arsenaal aan druiven kunnen beschikken, afkomstig uit 75% van de regio, aldus Stanislas.

 

De Brut Imperial bestaat uit grofweg 40% pinot noir, 40% pinot meunier en 20% chardonnay. Dezelfde verhouding als de aanplant binnen de champagne appellatión. Uit het grote aanbod blijven jaarlijks 100 wijnen over die verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke basiswijn.

 

Op de proeverij een kleine afspiegeling van de werkelijkheid met 12 basiswijnen van het oogstjaar 2011. Vin clairs proeven is lastig, omdat de zuren door het lage alcoholgehalte de overhand hebben. De specialisten weten uit de basiswijnen van de drie druivensoorten de juiste blend te kiezen. Deze blend voor de Brut Imperial wordt aangevuld met 25% vin de reserve uit 2009 en 2010. Het wordt eens te meer duidelijk dat het uiteindelijke resultaat van een champagne afhangt van drie cruciale momenten: het moment van de oogst, de art of blending en het moment van degorgement.

 

In het glas

Na 24 maanden in de kelder is de brut imperial een heldere, fruitige champagne met in de neus groene appel en witte bloemen, de mousse is prachtig opgenomen, fluwelige mond van caramel en brioche en de ‘door de jaren heen gereduceerde’ dosage van 9 gram, geeft de mineraliteit de mogelijkheid ‘to clean the pallet at the end’. De Vintage 2002 en 2004 completeren het feest

.

img 2516 3Vintage 2002: Een zeer uitnodigende gouden kleur en toast geur met perzik en peer, daarnaast een waterval aan smaken. Vooral honing, caramel en gedroogd fruit. De wijn is stevig, pittig, fris en genereus. De elegante mousse begeleidt ‘all the way down’. Maar vier procent van de totale produktie .

 

Vintage 2002 Rose: Officieel bestaat deze rose sinds 1920, maar het huis was er al langer mee bezig. Een rose met een stevig karakter door een groot aandeel rode wijn. Vrij diep van kleur. Kersen en vijgen, zwart fruit, kaneel, droppig en licht kruidig. De rose vintage omvat 1 procent van de totale productie.

 

Janna Rijpma

 

foto: Stanislas Roccofort de Vinniere, Redactie: CvZ 


Rubriek(en):
Archief

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl