Mondiale wijn- en gedistilleerd consumptie 2014 – 2018

Mondiale wijn- en gedistilleerd consumptie 2014 – 2018

vintage wine sold for 75 000 469

De wereldwijde consumptie van wijn nam met 2,7% toe tussen 2009 en 2013 tot 2,648 miljard kisten van 9 liter, hetgeen gelijkstaat aan meer dan 31,7 miljard flessen. De VINEXPO conjunctuur-studie, het enige mondiale onderzoek dat vooruitblikt op de verwachte evolutie van de consumptie over vijf jaar, voorziet dat de wereldwijde consumptiegroei tussen 2014 en 2018 met 1 procentpunt zal toenemen. In 2018 stijgt de wereldwijde consumptie naar verwachting tot 2,732 miljard kisten, ofwel 32,78 miljard flessen wijn.


Mousserende wijnen – behalve champagne – boosten de groei

In 2013 maakten mousserende wijnen 8% uit van de wereldwijde wijnconsumptie, over vijf jaar is dat naar verwachting 8,9%. De consumptie van Cava is sterk toegenomen in 2013, met een groei van meer dan 100.000 kisten. Deze toename is met name te verklaren door een hogere import in België, Nigeria en Frankrijk. Met de verkoop van een miljoen meer kisten in het Verenigd Koninkrijk is de export van Prosecco verdubbeld. Deze mousserende wijn is ook stevig gevestigd in de Verenigde Staten.
De Verenigde Staten, grootste wijnmarkt ter wereld, zijn het enige land in de wijnconsumptie top 10 waar de consumptie tussen 2012 en 2013 is toegenomen. De consumptie bedraagt inmiddels 312,5 miljoen kisten. Hoewel deze toename van vijf miljoen kisten kleiner in volume is dan voorgaande jaren, blijft de totale waarde sterk groeien dankzij de hogere kwaliteit op de markt.

Al vertegenwoordigt Europa nog steeds ongeveer tweederde van de wereldwijde wijnconsumptie, verliest zij delen van de markt ten gunste van andere werelddelen, met een terugloop van 68% in 2009 tot 62% in 2018.

Rode wijn domineert de mondiale consumptie

Rode wijn vertegenwoordigt 54,8% van de consumptie van niet-mousserende wijnen in 2013. Desalniettemin verloor rode wijn 19,8 miljoen kisten tussen 2012 en 2013, hoofdzakelijk wegens een afname van de consumptie in China.

Rosé-wijn is de categorie wijnen die het minst is geraakt door de teruglopende consumptie in 2013. De verkoop ervan is over het algemeen stabiel gebleven, met 219,7 miljoen kisten in 2012 en 219,1 miljoen in 2013 (ofwel 9% van de markt). Deze stabiliteit is te verklaren door een voortvarende consumptie in de drie grootste markten voor de consumptie van rosé: Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het gaat goed met de internationale wijnhandel. 29,5% van de wereldwijd geconsumeerde flessen in 2013 waren importwijnen, dat wil zeggen 720 miljoen kisten van 9 liter. Tot 2018 zal deze consumptie een snellere groei kennen dan de groei van de totale consumptie (+6,1% ten opzichte van 3,5%).

Gedistilleerd

De wereldwijde consumptie van gedistilleerd bedroeg 3,069 miljoen kisten van 9 liter in 2013, een stijging van 19,1% ten opzichte van 2009. Tussen 2014 en 2018 zal deze consumptie wederom toenemen, maar veel minder sterk (+3%) en zal 3,180 miljoen kisten bedragen.

63% van de wereldwijde gedistilleerdconsumptie vindt plaats in de Azië-Pacific regio. Baijiu (kleurloze sterke drank op basis van maïs, graan of rijst), geconsumeerd in China (het grootste consumptieland van gedistilleerd ter wereld), vertegenwoordigt alleen al meer dan een derde (38%) van het totale volume van gedistilleerd dat wereldwijd geconsumeerd wordt.

Whisky en bourbon raken weer in de mode

De meeste toonaangevende consumptietrend voor de aankomende vijf jaren betreft Whisky en Bourbon. Tussen 2014 en 2018 zal de consumptie ervan stijgen met respectievelijk 8,8% en 19,3%. Deze toename wordt met name teweeggebracht door vijf landen (Rusland, Brazilië, Mexico, India en Polen) waarvan de consumptie tussen 2009 en 2013 reeds meer dan een miljoen kisten is gestegen.

Wodka blijft wereldwijd de meest geconsumeerde sterke drank (in tegenstelling tot Baiju, welke met name wordt geconsumeerd in China), toch stabiliseert de consumptie ervan en bereikt 219,7 miljoen kisten, een stijging van +0,5% vergeleken bij 2009. Deze lichte stijging is met name het gevolg van de hoge accijns in Rusland, waardoor jonge consumenten andere alcoholische categorieën zijn gaan ontdekken.

Cognac en Armagnac kenden tussen 2009 en 2012 een periode van enorm snelle groei (+19%), met name door de sterke vraag uit Aziatische markten. De anti-corruptiewet die is ingevoerd door de Chinese regering heeft deze stijging sinds 2013 doen vertragen. De wereldwijde consumptie blijft daarentegen positief (+3,5%) voor de aankomende vijf jaren, dankzij de verwachte Amerikaanse verkoop. De Amerikaanse markt behoudt haar positie als grootste exportmarkt in volume van Cognac.

Over de Vinexpo/IWSR studie

Voor het 13de achtereenvolgende jaar heeft de VINEXPO, dé internationale vakbeurs voor wijn en gedistilleerd, een gedetailleerde studie uit laten voeren door het onderzoeksbureau IWSR (International Wine and Spirit Research) naar de wereldwijde consumptie, productie en internationale handel van wijn en gedistilleerd, alsmede een vooruitblik voor de aankomende vijf jaren (tot 2018). Deze marktstudie beslaat 28 productielanden en 114 consumptielanden.
Opgericht in 1971, vormt de database van IWSR inmiddels de meest gerespecteerde en nauwkeurige bron voor gegevens op het gebied van de wereldwijde markt van alcoholische dranken.

In 13 jaar tijd is de VINEXPO-studie uitgegroeid tot de standaard voor professionals uit het vakgebied van wijn en gedistilleerd. Elk jaar, wanneer de werkelijke cijfers worden vergeleken met die van de voorspellingen, blijkt weer hoe dicht bij elkaar deze gegevens liggen.

Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu