Online tastings en meer | Le Vineur

Anticiperend op het contactloze en proeverij-arme coronatijdperk organiseert Le Vineur nu regelmatig online tubes tatings, de samples worden in tubes toegestuurd en de proeverij gebeurt online. Zo introduceerde hij het tophuis Rose & Arrow met wijnmaker uit Oregon Le Vineur Rose & Arrow en afgelopen zaterdag was er een proeverij met Vintage rosé waaronder een Tondonia 2010 en een Pibarnon 2006. 24 oktober staat Haut Bergeron op het programma met droge en zoete wijnen en 31 oktober een Halloweentasting, hoe verzin je het! 14 november organiseert Hamed een Champagnetasting, de deelnemers krijgen dan have flesjes toegestuurd. De prijzen zijn acceptabel, vanaf €29,95 (Champagne € 59,95 maar dat is logisch) en je zit lekker thuis,  je hoeft niet te rijden. Op deze pagina alle proeverijen: Online proeverijen

Hoewel de naam exotische oorden doet vermoeden, woont Kariem Hamed al zijn hele leven in Nederland. Zijn vader komt uit Egypte. Hamed heeft een verleden in banking en marketing bij onder andere de ING. Daarnaast brachten bijbanen tijdens zijn studie hem in contact met wijn en van dat vineuze virus is hij nooit meer afgekomen. Le Vineur importeert vooral wijnen uit de Rhône, Bourgogne en Champagne. Merken als Ferraton, Pollier, Kernann en Appolonis Champagne vinden via Hamed de weg naar voornamelijk Horeca.

Hoe komt iemand met een goede carrière tot deze stap? Winebusiness.nl stelde Kariem Hamed in het voorjaar aan het begin van de coronacrisis enkele vragen:

Hoelang ben je actief als wijnimporteur?

Ik ben in 2013 met Le Vineur begonnen.

Is dit je hoofdbezigheid of enige bezigheid?

Sinds juni 2019 is dit mijn enige bezigheid. In de periode ervoor deed ik het naast een andere baan

Werk je alleen?

In principe werk ik alleen, maar heb hulp bij evenementen en voor logistieke- en financiele zaken.

Ga je vaak naar je leveranciers?

Ik ben bijna maandelijks in Frankrijk om de wijnmakers waarmee ik werk te ontmoeten, maar ook voor salons/expo’s om nieuwe wijnmakers te ontmoeten.

Kun je iets vertellen over je achtergrond?

Wijn (aangelengd) was het eerste drankje dat ik van mijn oma tijdens een paasbrunch te drinken kreeg, in mijn vroege tienerjaren, toen kon dat nog. Sindsdien heb ik daar wat mee. Tijdens mijn studiejaren heb ik in de horeca gewerkt ‘moest’ ik veel proeven en weten over wijn/spijs combinaties. Daarna is het label ‘man van de wijnen’ aan me blijven plakken.

Het begin?

Nadat ik een aantal kisten kelderrestanten van de vader van een goede vriend kreeg met allemaal oude Bordeaux, ben ik in aanraking gekomen met een proefclub waar veel oude wijnen gedronken worden. Hier kwam ik rond 2001 mee in contact, en deze club komt iedere week in wisselende samenstelling bij elkaar in het Nederlandse Wijn Antiquariaat. We drinken hier vooral oude wereld en dan nog voornamelijk Bordeaux en Bourgogne, dus daar is mijn wijnpalet erg op toegespitst. Ik wilde altijd al wel iets ‘in de wijn’ doen en begin 2013 schreef ik een plan om met eigen import te beginnen. Vooral om wijnen van onbekende, kleine en veelal jonge wijnboeren, die hun weg erg moeilijk buiten Frankrijk weten te vinden, aan het Nederlandse publiek te kunnen presenteren.

Je bent gespecialiseerd in wijnen die te klein zijn voor de supermarkt?

Juist deze wijnen kunnen enorm verrassen; wijnen met veel smaak en vriendelijk geprijsd. Voor mensen die het supermarkt segment ontgroeid zijn maar nog niet de weg naar de specialistische zaken weet te vinden (drempelvrees is echt nog een ding), is dit een enorm interessante propositie. Ik ben continu aan het schaven aan het assortiment. Er komen voortdurend nieuwe, interessante wijnmakers voorbij en soms neem je ook afscheid van andere. Dat hoort er allemaal bij.

Wat vind je het leukste aan je vak?

Het werken met de wijnmakers en daarbij ook in te zien welk type klanten ik blij zou kunnen maken met hun wijnen. Het is een heel persoonlijke business en je bouwt een lange-termijn relatie op. Daarin is het een kwestie van meeveren als het nodig is. Loyaliteit werkt beide kanten op.

Wat vind je het vervelendste aan je vak?

Ik hou er helemaal niet van om als eerste over prijs te praten. Een wijn die op tafel staat is het resultaat van een groot aantal factoren, waaronder de afkomst, manier van wijnmaken, gebruikte materialen, oplages etc. Ik probeer de wijnen altijd fair te prijzen waarbij ik eerder naar beneden dan naar boven afrond. Ik associeer mensen die gelijk over de prijs beginnen gelijk met koopjesjagers, die uit zijn op een eenmalige, snelle deal. Ik ben juist uit op het opbouwen van langdurige relaties, ook aan de klantzijde. Misschien is dit juist wel mijn valkuil.

Waarvan zou je professioneel gezien enorm blij worden?

Ik hou van vernieuwing. Nieuwe concepten bedenken en in de markt zetten.

Ik denk dat de huidige situatie daar bij uitstek voor geschikt is. Juist nu is de tijd om je af te vragen of je dingen niet beter of anders kan doen. Ik hou van de spanning die dat met zich meebrengt. Daarnaast word ik ook enorm blij van mensen die willen samenwerken in een open setting zonder verborgen agenda’s. Mensen die voor de win-win willen gaan, en nieuwe ideeën met enthousiasme omarmen. Een voorbeeld is de Ferraton pop-up wijnbar die ik samen met Wim Wiersma van Wijnbar Shiraz heb opgezet. Ik stelde het voor en hij zei gelijk Ja, doen! Maar nu ook in de huidige situatie gebruik ik de digitale kanalen meer (oa voor online proeverijen) en werk ik samen met sommige restauranthouders en sommeliers om te zien hoe zij nog wat inkomsten kunnen krijgen door met mijn wijnen aan de slag te gaan.

Heb je professioneel last van de Coronacrisis?

Ja. De laatste Jaren ben ik me meer en meer gaan focussen op Horeca. Mijn assortiment qua smaakbeleving en prijspunt sluit aan bij het gastronomische segment. Hier verkoop je niet gelijk de volumes, maar met veel wijnen is dat sowieso niet mogelijk (vooral de Bourgognes die op allocatie gaan). De Horeca is ongeveer 75% van mijn omzet, en dat is lastig op te vangen met dit segment wijnen. De verzamelaars/liefhebbersmarkt in Nederland is erg klein, en mensen houden sowieso de hand op de knip als het om dure wijnen gaat. Dat de supermarkten nu veel meer wijn verkopen kan ik me goed inbeelden.

Le Vineur komt in deze coronacrisis met een actie om restaurantwijnen te kopen met een uitleg van sommeliers. Restaurants krijgen 25% van de verkoop. De Restaurantwijnen boxes zijn te koop op Restaurantwijnen Box Verzendkosten zijn extra, maar er kan een afhaal- of bezorg afspraak gemaakt worden na de bestelling.

ChvZ

www.levineur.com

 

 

 


Rubriek(en):
Interviews
Hoofdmenu