Personeelstekort Horeca | bestellen via tablet?

Restaurants en cafés sluiten hun deuren, vaak een extra dag en soms zelfs helemaal, vanwege een groot tekort aan gekwalificeerd personeel. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maakte bekend dat er een schreeuwend tekort is aan gekwalificeerd personeel in de horeca. In totaal zijn er 30.000 opstaande vacatures in de horeca waarvan er 10.000 vacatures structureel niet in te vullen zijn. Meer dan 135 horecazaken in Nederland zoeken het antwoord op dit probleem in innovatie via Tabletmenukaart.
Eén van die zaken is ‘de Winkel van Sinkel’ in Utrecht. Eigenaar Dirk Velthuizen: “Dankzij Tabletmenukaart kunnen mijn gasten een deel van de bestelling zelf doen. Hierdoor kan één medewerker meer tafels bedienen.” Alex Dolstra is de bedenker van Tabletmenukaart: “Het eerste drankje bestellen gasten samen met een ober via Tabletmenukaart. Daarna kunnen gasten zelf hun bestelling plaatsen via Tabletmenukaart op hun tafel. Ze hoeven niet langer te wachten tot iemand aan tafel hun bestelling komt opnemen. Dat maakt dat een zaak minder personeel nodig heeft om dezelfde service te leveren.”

Persoonlijk contact in de horeca blijft nog altijd essentieel”, aldus Dolstra. “De tablet is net zo onpersoonlijk als de menukaart. Het personeel moet het verschil maken. En juist door de inzet van Tabletmenukaart is daar tijd en ruimte voor. Gasten horen niet ‘ik kom zo bij u’, maar krijgen persoonlijke aandacht bij het ontvangst, het uitserveren en het afscheid. Het op een juiste manier inzetten zorgt juist voor een betere band tussen bediening en gast. Dat is precies waar het om draait in de horeca.” Dirk Velthuizen merkt in zijn Winkel van Sinkel dat het werkt. “Doordat mijn personeel minder bestellingen op hoeft te nemen, hebben ze meer tijd om service te leveren. Onze omzet is dan ook gestegen sinds we met Tabletmenukaart werken.

Dit zou zomaar kunnen werken. Meer info: Tablet Menukaart


Rubriek(en):
Actualiteiten
Hoofdmenu