PLUS Wijn van Nederlanders PLUS acties

Brasserie RIJKS is sinds haar opening al veelvuldig gebruikt voor proeverijen en zo zitten we op deze zonnige maandagochtend in oktober weer op deze prachtige locatie bij het Rijksmuseum. Vandaag is het journaille present voor een bijzondere actie van de Plus. Eerst iets meer over deze supermarktketen.

Nadat het gezelschap een glaasje Salentein bubbels heeft ingeschonken gekregen –overigens niet verkrijgbaar bij de Plus – vertellen Eric Leebeek van Retail en wijnkoper Elke Wolterink over de handel en wandel van de Plus. Het is een coöperatie met 260 franchisehouders en een marktaandeel van 6%. Plus is al 2 jaar door het onderzoeksbureau GFK uitgeroepen tot meest verantwoorde supermarkt van Nederland én is al herhaaldelijk door o.a. Nielsen en de Wijnalmanak uitgeroepen tot de beste wijnsupermarkt. De adagia van Plus zijn: verantwoord, lokaal en kwaliteit en groen. Goed eten: daar houden ze van. En daar hoort goede wijn bij, als het kan met een Nederlands tintje. Hollands Vakmanschap, daar gaat het om.

Zo schreef de Plus een tender uit voor Nederlandse wijnboeren in den vreemde en daar rolden uiteindelijk vier wijnen uit die de Plus voert met een eigentijds kek label voor de prijs van € 5,99. De Nederlanders zijn:

  • Erik Verhaak en Marriëtte Ras met een knisperfrisse Zuid Afrikaanse chenin blanc
  • Charles Loupart met een fruitige sauvignon blanc uit de Touraine
  • Daan en Elvire Dijkman met een volle, stevige Cuvée Signature uit de Ventoux
  • Louis Geirnaerdy met een gespierde garnacha uit het Spaanse Navarra.

Stuk voor stuk hielden de Nederlandse wijnboeren in RIJKS een enthousiasmerend verhaal over hun achtergrond en wijnen, de niet-aanwezige Verhaak en ras deden dat middels een filmpje. Opvallend was dat deze mensen al hun hele leven passie voor wijn hadden en hang naar het buitenland. Op een gegeven moment zagen ze ieder voor zich het licht en gingen hun weg. En nu zijn ze weer met hun eigen wijn in een Nederlandse Plus. Een koppel was zelfs direct over de grens een Plus ingedoken om te kijken of hun flessen er al stonden.

Plus gaf de vier verschillende wijnen een duidelijk herkenbaar en vergelijkbaar label, in wit uitgevoerd voor de witte en in zwart voor de rode wijnen, én een oranje capsule met kroontje. Een sympathiek initiatief, smakelijke wijnen en tevredenheid alom. Kortom: een win-win situatie, RIJKS kookte weer de sterren van de hemel met ceviche van sint Jacobsmossel voor bij de stuivende chenin blanc, gepoft rode biet – een waanzinnige combinatie met de sauvignon blanc -, tartaar van runderhaas die de Ventoux zacht maakte en daardoor in het zadel hielp en gebraden eendenborst die de pas de deux met de garnacha perfect uitvoerde.

Acties

plusToevallig heet de Plus in week 45 van 6 tot en met 12 november, maast de voornoemde NL wijnen die er langer zullen staan, bijzondere acties met bekende toppers. Zo gaat de Marques de Cacares Reserva 2011 echt voor weinig geld over de toonbank. Per doos van 6 voor € 87,99 een korting van ruim dertig Euro. Ook de Villa Maria Sauvignon Blanc Private Bin 2015 gaat per doos voor iets meer dan 40 euro langs de kassa. Verder nog een Macon-Villages, een Montagne Saint-Emilion, en pinot blanc uit de Elzas en meer. In meerdere wijnen herkennen we de importeur LFE die misschien van hun voorraden af wilden, maar hoe dan ook dit zijn acties die tellen. Rennen naar de Plus, of bestellen via plus.nl!

Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Proeverijen
Hoofdmenu
error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl