Recensie: Ottolenghi Het Kookboek

Hier viel Ottolenghi Het Kookboek met een rode cover in de bus, op de site van uitgeverij Fontaine kun je de cover downloaden in de witte versie met foto’s. Het Kookboek is het 2e boek van Yotam Ottolenghi en Sammi Tamimi dat in Nederland verschijnt. De laatste editie kwam in het Engels al in 2008 op de markt en in 2012 in Nederland. Dit is de vijftiende herziende herdruk met daardoor nieuwe persaandacht. Het boek is in hardcover en telt 303 pagina’s met daarin 140 recepten. Hun derde boek Jerusalem is intussen ook n het Nederlands verschenen.

Ottolenghi neemt je mee op reis naar het midden oosten met vele zijpaden erbij. ‘Als u niet van citroen of knoflook houdt… ga dan meteen naar de laatste bladzijde,’ is de quote waarmee Yotam Ottolenghi en Sami Tamimi het boek aanvankelijk mee wilden beginnen. In hun recepten wordt veel citroen en knoflook gebruikt. De chefs zijn afkomstig uit Israël. Ze zijn dol op gerechten uit hun jeugd met veel verse groente en fruit en ook streetfood.

Het boek is onderverdeeld in vier hoofdstukken: Groenten, peulvruchten en granen, Vlees en vis, Brood en gebak en Provisiekast. Ottolenghi is bekend om zijn vegetarische recepten en daar blinken ze wederom in uit. Slechts enkele recepten zijn met vlees zoals de gekarameliseerd witlof met serranoham. In de Provisiekast staan recepten voor bijv. groene tahinsaus, frambozenjam en lemon curd. Altijd fijn om in huis te hebben.

De kookinstructies van Ottolenghi zijn adequaat. Ze vertellen alleen wat écht nodig is om te doen, dus volg niet de eigenwijze eigen weg, maar doe wat er staat. Deze aanbeveling doen ze met kracht.

In Nederland komen ongeveer 300 kookboekboeken per jaar op de markt. Knap dat er van deze al 20.000 exemplaren zijn verkocht in Nederland en België. Als je van groenten houdt mag Ottolenghi eigenlijk niet ontbreken in de boekenkast. Warm aanbevolen.

Titel: Ottolenghi Het Kookboek
Auteur: Yotam Ottolenghi en Sammi Tamimi
Uitgeverij: Fontaine Uitgevers B.V.