Ribera del Duero | bestormt Nederland?

Het Spaanse wijngebied Ribera del Duero verstevigt in 2019 haar positie op de Nederlandse wijnmarkt. Zo vonden dit voorjaar verschillende activaties plaats waarbij Ribera del Duero in de spotlights stond: twee masterclasses voor wijnprofessionals onder leiding van Master of Wine Cees van Casteren en een 3 daagse persreis naar het gebied met lifestyle journalisten. Ook werd de nieuwe campagne ‘Ribera del Duero; Made to move you’ gelanceerd.

Eerder dit voorjaar vonden op 4 juni in Hotel Sofitel Legend the Grand Amsterdam twee masterclasses over Ribera del Duero plaats. Niemand minder dan Master of Wine Cees van Casteren nam beide masterclasses voor zijn rekening. Zo’n 60 wijnprofessionals afkomstig uit horeca, handel en pers werden door Van Casteren in vier uur tijd bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in Ribera del Duero. Uiteraard werd tijdens de masterclass tevens een uitgebreide range aan Ribera wijnen, van rosado tot gran reserva, geproefd. Cees van Casteren MW: ‘Ribera del Duero wijnen kenmerken zich door een bepaalde fraîcheur en structuur, die hoogteligging en een continentaal klimaat verraden. Als geen ander gebied, kan Ribera elegantie combineren met diepte van smaak en structuur. De wijnen uit Ribera del Duero behoren voor mij dan ook tot het beste rood van Spanje.

Van 11 t/m 14 juni bracht een kleine delegatie journalisten op uitnodiging van het Consejo Regulador een bezoek aan het wijngebied Ribera in Spanje. Een representatieve selectie van 10 wijnhuizen, waarvan het merendeel goed vertegenwoordigd op de Nederlandse markt, werd tijdens de trip bezocht: Bodegas Monteabellón, Finca Villacreces, Bodegas Matarromera, Pago de Carraovejas, Bodegas Arzuaga Navarro, Bodegas Ismael Arroyo, Bodegas Portia, Bodegas Neo, Bodegas Antidoto en Bodegas Valdubón.
Ook op culinair gebied is in Ribera genoeg te ontdekken. Zo was er uiteraard aandacht voor de verschillende traditionele gerechten uit de streek, maar konden de journalisten ook genieten van fine dining op het hoogste niveau in restaurants als Fuente Aceña, Ambivium (Bodega Pago de Carraovejas) en Taller Arzuaga (Bodegas Arzuaga).

Voor Ribera del Duero is 2019 tevens het jaar waarin zij zich anders willen profileren op de – internationale – wijnmarkt. In samenwerking met het Museum Thyssen-Bornemisza in Madrid is een campagne opgezet waarin het vermogen dat zowel wijn als kunst hebben om emoties over te brengen centraal staat. In de campagne komen wereldberoemde werken van kunstenaars als Degas, Canaletto en Caravaggio voorbij.
Tagline van de (Engelstalige) campagne: “When you reach such a special result, wines with spirit, wines with soul, wines with personality, so appreciated by consumers…. You know that all the effort has been worthwhile.

Bron: persbericht


Rubriek(en):
Actualiteiten
Hoofdmenu