Succes rosé verklaard

Succes rosé verklaard

rosNog niet zo lang geleden wisten roséwijnen zich slechts met moeite staande te houden naast de witte en rode wijnen. In de afgelopen jaren is de populariteit van rosé enorm toegenomen. Dit jaar werden er dan ook voor het eerst wijnproefworkshops voor roséwijnen georganiseerd tijdens de Vinexpo. Deze verandering kan toegeschreven worden aan Frankrijk, een van de grootste producenten én consumenten van rosé.In 2014 produceerde Frankrijk meer dan 7,5 miljoen hectoliter roséwijn. Dat is bijna een derde van de wereldwijde productie zijnde 24 miljoen hectoliter.

Tussen 2002 en 2014 is de roséproductie met maar liefst 50% toegenomen, van 11% van de totale Franse wijnproductie in 2002 tot 16% in 2014 en zelfs een verbluffende 21,5% van de stille wijnen. In 2014 produceerde Frankrijk 13% meer roséwijnen dan in het jaar daarvoor, al was 2013 slecht oogstjaar. De uitbreiding van de jaarlijkse roséproductie laat twee dingen zien. Frankrijk is in de eerste plaats in staat is om te reageren op nieuwe trends in de wijnconsumptie. Daarnaast heeft de Franse wijnindustrie van rosé een geheel nieuwe categorie gemaakt door speciale wijngaarden aan te leggen in plaats van druiven die voor rode wijn waren bedoeld na de oogst alsnog te gebruiken voor rosé. Volgens sectoranalisten zoals François Millo, de recent gepensioneerde directeur van de brancheorganisatie voor Provence wijnen, is deze doelgerichte aanpak een van de krachten van Frankrijk. Langs de Middellandse Zeekust – met een appellation waar bijna 90% van de totale productie rosé is – stemmen wijnbouwers al hun beslissingen af op de productie van rosé, van de keuze voor de wijnstokken tot aan de oogstdatum.

Regionale kenmerken

Roséwijnen zijn de laatste jaren zo populair dat bijna alle Franse wijnregio’s het voorbeeld van traditionele roséwijnregio’s zoals de Provence en de Loire beginnen te volgen. Door het toenemende aantal regio’s dat rosé produceert, is ook de variatie in roséwijnen toegenomen. Volgens een onderzoek van de brancheorganisatie voor provencewijnen CIVP en het onderzoeksinstituut voor roséwijnen Observatoire mondial des vins rosés, produceert Bordeaux de donkerste rosés en de Provence de lichtste. In de afgelopen jaren heeft Bordeaux de categorie ‘Clairet’ – donkere, volle roséwijnen die zeer goed bij de maaltijd kunnen worden gedronken – opnieuw op de kaart gezet en een aantal marketingactiviteiten ontwikkeld die specifiek zijn gericht op roséwijnen. De Languedoc-Roussillon, die verantwoordelijk is voor een derde van Franse roséproductie, produceert met name IGP-wijnen, zodat alle druivenrassen kunnen worden gebruikt. Deze wijnen zijn een goed alternatief voor de wijnen met een appellation. De Pays d’Oc was in 2014 goed voor zo’n 46% van de Franse productie van IGP-roséwijnen. Het lijkt er bovendien op dat producenten van Vin de France ook steeds vaker voor roséwijnen kiezen. 20,5% van de medaillewinnaars van de Vin de France Best Value Selection in 2015 was rosé, ten opzichte van slechts 11,5% vorig jaar.

Positieve wisselwerking tussen kwaliteit en consumptie

Er zijn de laatste jaren verschillende internationale onderzoeken gedaan naar de razendsnelle wereldwijde opkomst van roséwijnen. Nergens was deze wijn zo succesvol als in Frankrijk, waar verreweg de meeste rosé wordt gedronken. Hoewel het aandeel van roséwijnen in de categorie stille wijnen in 2013 wereldwijd slechts iets meer dan 10% was, was in Frankrijk meer dan 30% van alle geconsumeerde wijnen rosé (9 miljoen hectoliter in 2013). Afgezien van een lichte stagnering tussen 2009-2010 en 2013-2014, met name door het slechte weer in de zomer, is de consumptie van rosé sinds 2002 onafgebroken aan het stijgen. Er zijn verschillende factoren die hebben bijgedragen aan deze toename in de roséconsumptie in Frankrijk en wereldwijd. Zo heeft de groeiende interesse in rosé bijvoorbeeld geleid tot een meer gespecialiseerde productie en daardoor hogere kwaliteit. Ook blijkt rosé vanuit een voedsel- en marketingperspectief flexibeler te zijn dan de andere categorieën. Daarnaast zijn de eetgewoontes in Frankrijk veranderd: zo wordt er tegenwoordig vaker gekozen voor lichtere maaltijden, met name voor de lunch. ‘De klassieke combinatie van voorgerecht, hoofdgerecht en zoet nagerecht is bijna volledig verdwenen in Frankrijk, behalve bij speciale gelegenheden’, vertelt François Millo. ‘Overdag eten mensen koude maaltijden en kiezen ze vaak voor exotischere smaken dan voorheen, en dat vraagt om wijnen zoals rosé. Ook zijn consumenten avontuurlijker geworden in wijn-spijscombinaties met rosé. Er zijn eigenlijk geen regels.’

Speciale technieken en onderzoek gericht op rosé

Als reactie op deze nieuwe drinkgewoontes van de Franse bevolking hebben de Franse producenten de kwaliteit van roséwijnen verbeterd door het productieproces grondig te herzien. Zoals eerder gesteld: wijngaarden worden bestemd voor rosé in plaats van dat er gebruik wordt gemaakt van rode druiven die oorspronkelijk bedoeld waren voor rode wijn. Daarnaast is er speciale apparatuur aangeschaft, waaronder apparatuur om de wijn tijdens het productieproces te koelen en sorteertafels om fruit te selecteren. En dankzij een aantal verbeteringen in de productietechnieken zijn roséwijnen tegenwoordig langer houdbaar, zodat seizoensgebonden consumptie niet langer een probleem is. Rosé is een lastige wijn om te produceren. Daarom is er een speciaal onderzoeksinstituut voor roséwijnen in het leven geroepen – het Centre du Rosé in de Provence – dat niet alleen een adviserende rol heeft, maar tevens zorgt voor meer zichtbaarheid in de toekomst. Tijdens Vinexpo presenteerde directeur Gilles Masson de nieuwste bevindingen van het onderzoek naar wereldwijde kleurentrends voor roséwijnen. Uit het onderzoek bleek dat de kleurintensiteit in de afgelopen tien jaar is gehalveerd. Maar hoewel roséwijnen steeds lichter worden, hebben regionale tradities nog altijd een grote invloed en die diversiteit is nodig om ervoor te zorgen dat consumenten ook op de langere termijn interesse blijven houden in rosé.

Symbool voor verandering

Al deze initiatieven hebben de Franse wijnindustrie een enorme boost gegeven. Door de opkomst van rosé is de export toegenomen en zijn ook mensen die vooral bier of andere dranken dronken wijn gaan drinken. Rosé staat symbool voor veranderingen in de Franse lifestyle in de afgelopen tien jaar en zal het wereldwijde imago van de wijn voorgoed veranderen. Als rosé maar liefst 30% van de Franse wijnconsumptie uitmaakt, wie weet wat deze wijn de komende tien jaar dan wereldwijd kan bereiken…

Bron: Observatoire mondial des vins rosés piloté conjontement par le CIVP et FrancAgriMer

Auteur: Sharon Nagel, bewerkt door Charlotte van Zummeren. Artikel is opgenomen in het nieuwsbulletin van Sopexa.


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl