Oktober Torres-maand: drievoudig Most Admired Wine Brand

Zeg je Miquel Torres dan zeg je wijn, maar dan zeg je ook méér dan wijn. Torres is een familiebedrijf dat al bestaat sinds 1870 en innovatie hoog in het vaandel heeft staan. Miguel A. Torres sr. ging naar Montpellier om oenologie te studeren. Dit bracht hem op het idee om internationale rassen in Spanje aan te planten, deze wijnen bleken een groot succes en wedijveren met de grote namen in Bordeaux en Bourgogne. Gestimuleerd door zijn docent uit Montpellier heeft Sr. inmiddels de inheemse rassen van Penedes nieuw leven ingeblazen. De resultaten tot zover zijn onverwacht goed.

Ook werkte Torres als een van de eerste Spaanse wijnbedrijven met roestvrijstalen tanks om de witte wijnen fris te houden. Spanjaarden hadden toen een voorkeur van op eikenhout opgevoede oxidatieve wijnen. Inmiddels zijn frisse witte wijnen gemeengoed.

Torres Sr. en zijn vader hebben het regime van Generalissimo Franco nog meegemaakt én de onzekerheid die daarmee gepaard ging voor de grote bedrijven. Ook de tweede Wereld Oorlog met schadelijke bombardementen ging niet aan de winery voorbij. Vandaar dat het een strategische keuze was om een winery in Chili te starten. Inmiddels loopt ook Torres in Chili als een tierelier. Marimar in Californië was een keuze van de zus van Miguel; zij heet ook Marimar en wilde haar geluk beproeven buiten Spanje. Dit succesvolle wijnhuis is uiteraard wel gelinkt aan Torres in Spanje maar maakt geen onderdeel uit van de Spaanse bodega.

Innoveren!

Het milieu, de leefomgeving, biodiversiteit, voor Torres zijn al deze zaken van belang. Ieder jaar wordt ca. 2,5 miljoen euro besteed aan nieuwe projecten en aan onderzoek. Biodiversiteit is hierbij een van de belangrijkste doelstellingen. Het anticiperen op het veranderde klimaat is een andere intentie. Het bedrijf monitort de ontwikkeling van druiven op hoger gelegen wijngaarden.

Wineries van Torres zijn voorzien van zonnepanelen om zo zelfstandig mogelijk in de energiebehoefte te voorzien. Het vergunningenstelstel in Spanje is daarbij een grote frustratie voor Miquel sr. Geloof het of niet, bureaucratie kennen ze ook in Spanje. Restafval worden verwerkt tot brandstof en al het gebruikte water wordt gefilterd en hergebruikt.

Een stap in de richting van minder CO2 uitstoot is het gebruik gemaakt van lichte verpakkingsmaterialen. Transport door gewicht in trucks zorgt namelijk voor de grootste CO2 uitstoot. En om de biodiversiteit te bevorderen worden veel bomen aangeplant. Het is zowat een persoonlijk doel van Torres Sr om de CO2 in 2020 nog met 30% te verminderen. Daar zijn ze al een eind mee op weg, maar een bedrijf staat niet op zichzelf. Iedereen met wie je werkt – toeleveranciers, vervoersbedrijven etc. – moet ook meewerken.

Wijn?

Na deze inleiding zou je bijna vergeten dat Torres ook wijn maakt. Het bedrijf is een voorbeeld van  ‘wie het grote niet eert, is het kleine niet weert’. Torres maakt instappers die wereldwijd gedronken worden als de Viňa Sol en Sangre del Toro. Deze wijnen hebben jaar in jaar uit een constante kwaliteit. Het bedrijf heeft 2.000 eigen hectares, maar koopt ook druiven van partners met wie ze nauw samenwerken. Trots zijn ze op hun lidmaatschap van de Primum Familiae Vini, dat Miquel Torres in 1993 oprichtte met Robert Drouhin. Hierin zitten 12 familiebedrijven als o.a. Mouton Rothschild, Egon Müller, Hugel, Pol Roger en Vega Sicilia. Kwaliteitshuizen, stuk voor stuk. Naast de big sellers maakt Torres ook wijnen – of beter gezegd juist wijnen – als Mas de la Plana, Salmos, Purgatori, Perpetual, Milmanda, Fransola, Gran Muralles, Waltraud en Natureo, de laag alcohol wijnen van 0,5%. Dit zijn allen kwaliteitswijnen en/of terroirwijnen.

Torres is een concern dat maar liefst 1300 mensen in dienst heeft, over de hele wereld exporteert en een jaarlijkse omzet heeft van een slordige 260 miljoen Euro.

Maar als je aan Miquel Torres Sr, vraagt wat het meest belangrijk voor hem is, dan is dat naast de wijn de natuur. ‘I want my children’s children to live in a beautiful world and we have to take care of that’. Voor wie Torres sr. ooit zelf heeft ontmoet, weet dat dit geen toneelspel of opgelegd gedrag is. En meer bescheiden en integer mens zul je zelden tegenkomen.

Drinks Business

Begin jaar is Torres voor de derde maal – eerder in 2010 en 2015 – uitgeroepen tot Most Admired Wine Brand door een jury van Drinks Business. Deze lijst van vijftig wijnhuizen wordt geselecteerd op basis van consistentie en kwaliteitsverbetering. In de jury zitten alleen wineprofessionals als Masters of Wine, journalisten, wijnkopers en opleiders. De top van de wereld staat in deze lijst: Mouton Rothschild op 41 en Haut-Brion op 21 om maar een dwarsstraat te noemen. Penfolds verdrong Torres vorig jaar naar plaats 2, het Australische bedrijf staat nu op nummer 3. De Honorary Doctor, Torres sr. kreeg deze titel in 2016 van de Universitat Rovira i Virgili, is er blij mee en terecht. Met Miguel jr. en Mireia is de voortzetting van het bedrijf in goede handen, zij draaien al lang mee. Wie weet hoeveel titels er nog volgen. Om deze titel te vieren heeft de Nederlandse importeur Walraven|Sax de maand oktober uitgeroepen als Torres-maand. Bij zowel de horeca als slijterijen zijn er speciale acties. Rennen!

Charlotte van Zummeren

Foto: Waltraud Maczassek en Miguel A. Torres

 

De hele lijst is te vinden op Drinks Business List Wine Brands

 


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu