Wijnkronieken | tweeduizend jaar Nederlanders en wijn | recensie

Ochtendwijn en wijnvervalsingen. Clereit, hypocras en meiwijn? Wijnen met geschiedenis en regelgeving om wijnvervalsingen tegen te gaan?  Nederlanders een volk van bier en jenever? Vergeet het maar! Zie hier trefwoorden die betrekking hebben op Nederlanders met wijn en daar is een boek over verschenen.

Wijnkronieken is geschreven door collega en historica Mariëlla Beukers die van Nederland en wijn haar specialisatie heeft gemaakt. Wijnkronieken is ook de naam van haar eigen website/blog waarop zij veel wijnwetenswaardigeden plaatst. Het boek Wijnkronieken is gelardeerd met vele illustraties en zal voor menigeen openbarend zijn voor wat betreft de eeuwenlange relatie tussen Nederlanders en wijn. Nederland een volk van bier en jenever? Vergeet het maar, als je wijnkronieken hebt gelezen. De geschiedenis tussen Nederlanders en wijn gaat heel wat verder terug dan de pakken goedkope Pinard van de vorige eeuw.

De Romeinen hebben om te beginnen wijn en wijncultuur in de Lage Landen geïntroduceerd. En Nederland produceerde daarna ook wijn. Dat wil zeggen: wijn werd hier en brac of in ruwe vorm geïmporteerd en handelaren bewerkten vervolgens de wijn tot een drank naar de smaak van de klant. En dat kon zijn: clareit, hypocras en meiwijn. Kruiden met wijn zogezegd.

Alles komt aan de orde: geschiedenis van de wijnbouw in Nederland, de verkrijgbaarheid van bepaalde soorten door de eeuwen heen, verschillende gebruiken en rituelen. Drinkgerei krijgt een plekje in het boek, wijnroutes en middeleeuwse wijngaarden worden beschreven en aan het verschijnsel ‘wijnvervalsing’ wordt ruime aandacht besteed.
Wist u dat het Wijnbesluit uit 1930 een einde moest maken aan het gerommel met wijn in Nederland? Van alles werd eraan toegevoegd: water, vruchtensap. Erger was dat het water waar druiven had ingelegen, werd vergist en als wijn werd verkocht. Daaraan kwam een einde met het wijnbesluit.

Het verschijnsel morgenwijn is in diverse media aan de orde gekomen. Het drinken in de ochtend is echter niet zo heel bijzonder. Een paar decennia geleden gebeurde dat nog te pas en te onpas, ook door mensen die geen lid zijn van het koninklijk huis. En wie de moeite neemt eens te wandelen naar Het Haagse café Posthoorn op het Lange Voorhout ziet daar anno 2018 nog ochtenddranken op de kaart staan. Ochtendranken: sherry, Martine, port en wijn.

Er staat ontzettend veel leuke foto’s en illustraties in het boek. Er is genoeg te vinden in de Nederlandse musea en archieven op het gebied van wijn, zoveel is duidelijk.
Het boek besluit met een lijst van vijftien moderne wijnen die letterlijk en figuurlijk geschiedenis hebben. Leuk om daarbij een verhaal te kunnen vertellen.

Mariëlla Beukers publiceerde in 2015 samen met Irene de Vette Wijn van eigen bodem, een boek over alle ins en outs van de hedendaagse Nederlandse wijnbouw. Met dit nieuwe boek is nu het wijnverleden van ons land aan de beurt. Wijnkronieken wil de lange geschiedenis van Nederlanders met wijn breder bekend maken en het onderzoek naar wijngeschiedenis een impuls te geven.

Wijnkronieken. Tweeduizend jaar Nederlanders en wijn, 96 pagina’s, ISBN 978 94 92821 03 4, prijs € 14,95. Uitgeverij Het Zwarte Schaap.

Een hartstikke leuk boekje dat leidt tot leuke gesprekken thuis met Sinterklaas of onder de kerstboom.

Rubriek(en):