Albert Heijn

Retro is hot: oude vormgeving wordt volop nieuw leven ingeblazen. Populaire televisieseries zoals Johan Cruijff en Mad Men zijn geliefd door het design wat erbij hoort. De meeste mensen vinden jaren-vijftig-ontwerpen weer leuk. Retro is goed. Zo is bijvoorbeeld ook de Fiat 500 voorafgegaan door de Mini in de autobranche weer terug van weggeweest. En wat dacht u van de Boeings van KLM die in oude stijl zijn beschilderd? Retro is overal. Met als gevolg dat de ouderwetse radio weer op de schappen staat. Ondanks het retrodesign zijn deze exemplaren weliswaar digitaal aangestuurd, maar een kniesoor die daar op let.

En ook het vinyl van de langspeelplaat en de daarbij behorende pickup zijn wederom te vinden in de vaderlandse huiskamers. De wijnwereld kan hier natuurlijk niet bij achterblijven. Afgelopen juni werd ik door een Brits PR Bureau uitgenodigd om een nieuw project te bezoeken op de Vinexpo: Les Dauphins. Onder deze titel zijn wijnen gebotteld van een Rhône coöperatie met een label van oude origine. Het etiket sprong inderdaad direct in het oog. Het bleken soepele betaalbare wijnen met een kèk etiket, wat wil een mens nog meer. Ze hadden nog geen importeur in Nederland, en zoals dat vaker gaat op beurzen hoopten ze deze snel te vinden. Daarna heb ik maandenlang niets gehoord, totdat ik een paar weken terug door de Albert Heijn liep en stuitte op de wijnen van deze Les Dauphins. Wit, rood en rosé. Contact gelegd met de inkoper en marketingafdeling van de Albert Heijn en het bleek dat de inkopers bij dezelfde stand waren geweest. Resultaat: een win-win situatie voor beide. Met Albert Heijn is Les Dauphins verzekerd van een groot afzetgebied, zowel de labels als de wijnen schijnen in Nederland goed te vallen.

Tegelijkertijd heeft Albert Heijn zijn wijnindeling heringericht op smaaksoorten, net zoals halfbroertje Gall & Gall dat al langer doet. Een prominente plek daarbinnen hebben de wijnen van Jamie Oliver gekregen, dat wil zeggen de wijnen waaraan hij zijn naam heeft gegeven: Jamie’s Italian. Soepele, doordrinkbare Italiaanse rode, witte en rosé wijnen. De witte wijn is gemaakt van zes druiven waaronder grillo, cataratto, chardonnay en sauvignon. De rode wijn is een blend van nero d’avola, syrah en sangiovese en de rosé van combi van o.a. nero d’avola en nerella mascalese. Stuk voor stuk doordrinkers. Ze worden gemaakt door Cantine Settisolli op Sicilië en de wijnmaker heet Owen Bird. Of de nieuwe indeling van Albert Heijn aanslaat, moet nog blijken. Maar dat onze nationale grootgrutter met respectievelijk een retro Rhône wijn en Jamie’s Italian goed bezig is, is zonneklaar. Oftewel retrogoed.
Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Columns

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu