GCF | Miele Experience Center

Les Grands Chais de France (GCF) is drie dagen neergestreken in het Miele Experience Center in Vianen. Dat neerstrijken is een eufemisme want GCF is een gigantisch bedrijf wat niet zomaar zijn goederen kan uitstallen, dan moeten ze de RAI afhuren. GCF bestaat 40 jaar, opgericht in 1979. Sindsdien heeft het bedrijf een spectaculaire groei doorgemaakt, mede door JP. Chenet en Grand Sud. Het bedrijf heeft twee ultramoderne bottel- en ontwikkelbedrijven in Petersbach – op dezelfde plek waar oprichter Helfrich is begonnen – en in Landiras in Bordeaux. Vanuit deze twee bases worden de flessen over de wereld verdeeld en dat zijn er in totaal zo’n 600 miljoen. Het assortiment bestaat uit 60.000 verschillende producten. GCF maakt naast cognac ook nog andere spirits zoals het in Duitsland zeer populaire Jelzin wodka. Het bedrijf produceert zo’n 2,5 miljoen units sterke drank.

Een gedeelte van die 60.000 entries wijn zijn meegenomen naar Vianen. Het inrichten van de proefzaal is een gigantische klus geweest. Linda Schoemaker, een van de drie hoofdverantwoordelijken voor de Nederlandse markt, vertelt dat ze bij het inrichten van de proefzalen in totaal al 11.000 stappen had gezet en dat zegt genoeg.

Tijdens deze drie dagen wordt er dagelijks een workshop gegeven, resp. Bourgogne, Loire en Bordeaux. GCF is in bijna alle wijnregio’s van Frankrijk vertegenwoordigd en heeft met de aankoop van diverse huizen stevige voet aan de Franse grond gekregen.

Vandaag stond de Bourgogne centraal. Het Maison François Marten,onderdeel van groupe GCF, heeft 280 ha eigen wijngaarden en bezit nog eens 7 andere wijnhuizen. Het Maison is ook een negociant, ze kopen druiven en most en ook bulk en flessen zonder labels. Daarnaast voeden ze wijnen op, ze hebben 4.000 barrels en een knappe selectie Grand Cru’s en oude jaargangen. Kortom, het Maison François Martinot mag er wezen. Het huis Moillard-Grivot stond vandaag centraal bij de Bourgogne proeverij. Naast een crémant werd een Bourgogne Aligoté, een Macon-Charnay en een Montagny 1 Cru ingeschonken. Bij de rode wijnen stonden minder bekende appellations uit het noorden en zuiden van de Côtes de Beaune ter tafel, resp. een Monthélie, een Auxey Duresses, een Maranges, een Chorey-les-Beaune, een Ladoix en een Régnie uit de Beaujolais uiteraard. Dit zijn wijnen waarvan de consumentenprijs rond de twintig Euro ligt. Een goede prijs-kwaliteit verhouding. Martinot maakt bewust doordrinkbare wijnen, ze willen geen blockbusters. Voor mij sprong de Montagny Premier Cru eruit en bij rood de Monthélie en de Ladoix. De andere wijnen deden overigens niet onder qua niveau, maar men heeft zo zijn voorkeuren.

Daarbij werden heerlijke gerechtjes geserveerd, de rode Bourgognes konden met flair een dansje maken met de kalfssukade en de entrecôte.

In de grote proefzaal staat de ‘gewone’ collectie van GCF en dat zijn heel veel flessen. Hier wordt bijvoorbeeld La Baume gepresenteerd, een van de paradepaardjes uit de Languedoc en nog veel meer.

GCF is een van de grootste importeurs van Nederland en dat blijkt maar weer uit de gigantische collectie die in het Miele Experience Center staat. De proeverij voor slijters, wijnhandelaren en professionals duurt nog tot en met woensdag.

 

ChvZ


Rubriek(en):
Proeverijen

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl