Jos Beeres

Modern ondernemerschap: Jos Beeres Wijnkoperij

Adverteren in wijn gebeurt niet grootschalig. In sommige branches, zoals luxe artikelen als auto’s en horloges wordt meer reclame gemaakt dan in de wijnbranche. De marges liggen tenslotte lager. Potentiële adverteerders in de wijnbranche zijn meestal grote spelers in de markt, zoals Torres en Moët & Chandon.

Tijdens de Australian Open tennis kampioenschappen was zelfs Jacob’s Creek één van de hoofdsponsors. Kleinere partijen komen moeilijker over de brug. Het is dan ook opvallend dat in Nederland één van de zaken van importeur Les Genereux nadrukkelijk aan de weg timmert met banners op diverse wijnsites en daarnaast een nog groter medium als de televisie niet schuwt.

Business Class

Anouschka en Wietze Snaak zijn liefhebbers. Van elkaar, kinderen, wijn en het goede leven. Dit komt allemaal samen in gezamenlijk ondernemerschap met inmiddels twee wijnzaken in Groningen en Terschelling. Zij zijn eigenaars van Jos Beeres Wijnkoperij. Deze zaken hebben uiteraard hun natuurlijke habitat en cliëntèle in het noorden van het land, toch aarzelen deze entrepeneurs niet om hun zaken en de wijnen in diverse gremia naar voren te laten brengen. Zo zijn zij vier keer te gast geweest in het programma Business Class van Harry Mens. Dit programma heeft al een wijnpodium in de persoon van Marc Mulder, die o.a. wijndocent is en items in het programma verzorgt. Mens staat open voor meer onderwerpen op het wijnvalk. Overigens kan iedereen zich via de site van Business Class aanmelden om in aanmerking te komen voor het programma, maar de keuze en de voorwaarden zijn een zaak van de eindredactie en presentator.

Naamsbekendheid

De keuze voor het programma is bewust geweest. Anouschka en Wietze Snaak zeggen daarover: ‘Wij hebben nu vier keer in de uitzending gezeten. Uiteraard gaat het om de regelmaat: mensen moeten denken daar heb je hun ook weer, laat me eens kijken op hun site en een doosje bestellen, aanmelden voor de nieuwsbrief etc. etc. En dan komt het erop aan: snelle levering, doen wat je zegt en persoonlijk blijven, dat schept nog meer vertrouwen. Tevens het beeldmateriaal wat je hebt kunnen verzamelen op je website zetten, dan kunnen mensen het nog terug kijken’ . Interessant is natuurlijk of het effect heeft gehad? ‘Aandacht in kranten of wijnmagazines levert minder klanten op, daar ben ik zeker van. Wij zien het als vergroting van naamsbekendheid op lange termijn en kijken niet per uitzending, al is het na iedere uitzending wel alle hens aan dek!’.

Wijnen

Een aantal wijnen zijn geproefd bij Business Class en opvallend genoeg zijn dat niet de meest dure wijnen, gezien de doelgroep van ‘business to business’ en ‘hoger welstandig’, zoals het programma zichzelf profileert. Integendeel. De zeer betaalbare wijnen van La Tour des Dames van Catharine en Laurent Delaunay kwamen ter tafel. Dit zijn allemansvrienden van hoge kwaliteit. In de range zit een opmerkelijk mooie pinot noir, zoals bekend altijd problematisch buiten de Bourgogne. De hooggelegen wijngaarden tussen Narbonne en Limoux leveren een donker gekleurde wijn op, met belegen fruitigheid en zachte tannines. De diverse wijnen van La Tour des Dames kosten tussen de zeven en tien Euro en voor dat geld krijg je niet zo snel zo’n kwaliteits pinot noir uit de Bourgogne. De merlot uit de range is een ander aantrekkelijk product. Een mooi fruitmandje, volle smaak en licht boterig door het houtgebruik. Les Tour des Dames heeft verschillende mono-cepages. In deze range zit er geen wijn bij, die je beter niet kan drinken. Een aanrader, net zoals Domaine d’Arjolle die ook in het assortiment van Jos Beeres en Les Genereux zit. Wijnen die je blind kunt kopen. Een Italiaanse wijn die bij Business Class werd geproefd is de Zuid-Italiaanse Negroamaro Domiziano. Een zwoel glas met een zoete aanzet, deze wijn komt het best tot zijn recht bij een stevige dis. Niet voor niets Wijn van het Jaar, Nederlanders houden van wijnen die neigen naar demi-sec . In de categorie rosé presenteerden Anouschka en Wietze Snaak onder andere de Rimauresq, een onbetwiste topper uit de Provence – en ook Wijn van het Jaar – en een volle fruitige Baron Charcot uit de Vin de Pays de l’Herault, gemaakt van grenache en syrah.

Winebusiness.nl heeft geen ander wijnspeciaalzaak gevonden die de markt zo bestormt als Jos Beeres Wijnkoperij. Een opmerkelijk en ondernemend initiatief van Anouschka en Wietze Snaak. Onder professionals is het kwaliteitsaanbod van Les Genereux genoegzaam bekend, door deze twee enthousiaste wijnverkopers wordt het aanbod breder gegenereerd. Deze mening heeft niets te maken met het advertentiebeleid van Jos Beeres Wijnkoperij, waar ook deze site de vruchten van plukt. Als producten met zoveel elan aan de man worden gebracht, heb je lef. En daar is helemaal niets mis mee.

Charlotte van Zummeren

 


Rubriek(en):
Interviews

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu